Pakhuset, Sct. Mikkels Sognegård

Fra maskinfabrik til sognegård i to etager

Sognegården i Sct. Mikkels Sogn hedder Pakhuset, Sct. Mikkels Sognegård og ligger på Kirkepladsen nord for kirken. Adressen er Rosengade 4C til selve sognegården. Adgang til parterre-etagen er den samme, men de fleste går ind ad Nygade 6A over gården. Der er kun adgang til parterre fra Kirkepladsen, hvis lågen er åben.

Pakhuset, Sct. Mikkels Sognegård i Nygade 6A blev oprindeligt anvendt af Maskinfabrikken Alliance, der var et jernstøberi og en maskinfabrik, som blev grundlagt af 10-12 slagelseborgere i 1875. Alliancen opførte bygningen omkring 1887, men fabrikken flyttede allerede til Jernbanegade i 1911 (eller 1912). Herefter gik den konkurs og blev solgt i 1936, og i 1989 flyttede den fra byen. Fabrikken har senere lagt navn til Alliancehaven.

Sct. Mikkels Sogn købte bygningen i 1988, men den øverste etage blev først sat i stand og taget i brug som sognegård omkring 1993. Den nederste etage (parterre) blev senere sat i stand. Tidligere blev Kirkeladen brugt som sognegård. I øvrigt blev præstegårdene også brugt til visse sogneaktiviteter før i tiden, men i dag anvendes de kun som embedsboliger, præstekontorer og konfirmandstuer. Dog er der et enkelt præstekontor i Kirkeladen.

Når man kommer fra Kirkepladsen til Pakhuset, Sct. Mikkels Sognegård virker det, som man går ind i stueetagen, men det er, fordi Kirkepladsen ligger på Mikkelsbjerget. Når man kommer ad Nygade 6A over gården oplever man, at parterre i virkeligheden er stueetagen.