Praktisk om dåben

I den Danske Folkekirke kan man altid blive døbt - lige meget hvor gammel man er.

Hvornår holder vi dåb?

I Sct. Mikkels Kirke er der mulighed for barnedåb hver uge året rundt:

• Den første weekend i hver måned om lørdagen kl. 10
  • I øvrige uger om søndagen, ved højmessen kl. 10

Se vores kalender her.

Tilknytning
For at blive døbt eller få sit barn døbt i Sct. Mikkels Kirke, kræves det at I bor i Sct. Mikkels Sogn, eller at I har en særlig tilknytning til sognet.

Som særlig tilknytning forstår vi, at mindst en af jer:

• har boet i sognet tidligere - mindst 2 år
  • er døbt/konfirmeret i Sct. Mikkels Kirke
  • har nære pårørende (forældre eller børn) bosiddende i sognet

Henvend jer til kirkekontoret i god tid for at få aftalt dåben.

Kontakt kirkekontoret for at aftale tid her.

• Vær opmærksom på, at der kun er plads til et begrænset antal dåbshandlinger ved hver gudstjeneste og lørdagsdåb.
  • 8-14 dage før dåben mødes forældrene med den præst, der skal foretage dåben.
  • Ved barnedåb skal der indskrives 2-5 faddere (såfremt en gudmor eller gudfar bærer barnet ved dåben, tæller denne med som en af fadderne).
  • Fadderne skal være døbt med den kristne dåb og være nået konfirmationsalderen.
  • Faddernes navne og adresser skal meddeles kirkekontoret på forhånd, da de noteres i Kirkebogen.
  • Efter dåben udleveres barnets dåbsattest.

Navngivning

Når I har aftalt en dato for dåben med kirkekontoret, sender vi en bekræftelse med en vejledning om det praktiske.

Her er også et skema til navngivning af jeres barn.

Dåb og navngivning finder tit sted samtidig - men ikke altid.

Alle børn skal navngives inden de fylder seks måneder, men dåben kan godt finde sted senere.

Hvis I aftaler dåb efter at jeres barn er fyldt seks måneder, skal I blot huske at navngive på Borger.dk inden dåben.

Det ændrer ikke på dåbens forløb.

Klik her for at navngive på Borger.dk med MitID. Der kan også navngives på papirblanket ved henvendelse på kirkekontoret.

Klik her for at læse om reglerne for navngivning.

Folkekirken om dåb

Hvis I gerne vil vide mere om dåben, så læs med her.

Godkendte navne

Vejledning om navne fra Familieretshuset.