Praktisk om bryllup

Tillykke! Vi glæder os til at dele denne særlige dag med jer, hvor I siger ja til hinanden.

I kan blive gift i Sct. Mikkels Kirke, hvis I bor i sognet eller har en særlig tilknytning til Sct. Mikkels sogn.

Som særlig tilknytning forstår vi, at mindst en af jer:

• har boet i sognet tidligere - mindst 2 år
  • er døbt/konfirmeret i Sct. Mikkels Kirke
  • har nære pårørende (forældre eller børn) bosiddende i sognet

Mindst én af jer skal være medlem af folkekirken.

Dato og tidspunkt aftales i god tid med kirkekontoret.

Ægteskabserklæring
Før vielsen skal I udfylde en ægteskabserklæring på Borger.dk.

Når kommunen har behandlet erklæringen, får I en prøvelsesattest tilsendt.

Prøvelsesattesten afleveres til kirkekontoret sammen med navn og adresse på to vidner, fx to venner eller familiemedlemmer, som er med til brylluppet.

Husk! Prøvelsesattesten er gyldig i fire måneder, så I skal ikke ansøge tidligere end fire måneder før datoen for vielsen.

Samtale med præsten
I aftaler en samtale med den præst, som skal vie jer. Sammen med præsten gennemgår I vielsesritualet, vælger salmer og taler vielsen igennem

- måske har I ønsker til pynt i kirken, musik osv. Der må ikke kastes ris eller fuglefrø på trappen til kirken.

Er I allerede gift?
Nogle par, som er borgerligt viet, fx på rådhuset, vælger efterfølgende at få en kirkelig velsignelse.

Velsignelsen minder meget om vielsesritualet men har intet juridisk indhold.

Vælger I denne løsning skal vi bare se en vielsesattest.

Navneændring
Ønsker I at ændre navn på bryllupsdagen?

Det gør I på Borger.dk i god tid inden vielsen - med bryllupsdatoen som ekspeditionsdato.

Ægteskabserklæring og Navneændring

Borger.dk